Regulamin Organizacyjny PCPR
Załącznik do Uchwały Nr 1075/2013
Zarządu Powiatu Ostrowskiego
z dnia 5 listopada 2013 roku
Regulamin Organizacyjny
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Ostrowie Wielkopolskim
I Rozdział
Postanowienia Ogólne
§ 1
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowie Wielkopolskim, zwane dalej „Centrum” działa na podstawie:
1) Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2013 r., poz. 595 z późn. zmianami),
2) Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 z późn. zmianami),
3) Uchwały Nr II/12/98 Rady Powiatu Ostrowskiego z dnia 29 grudnia 1998 roku w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej „Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowie Wielkopolskim” oraz nadania statutu,
4) Uchwały Nr VI/63/99 Rady Powiatu Ostrowskiego z dnia 06 lipca 1999 roku w sprawie przekształcenia Dziennego Ośrodka Adaptacyjnego dla Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo w Ostrowie Wielkopolskim w Powiatowy Ośrodek Wsparcia dla Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo w Ostrowie Wielkopolskim,
5) Uchwały Nr XXVIII/232/2001 Rady Powiatu Ostrowskiego z dnia 14 grudnia 2001 roku w sprawie utworzenia przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowie Wielkopolskim, Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób Dorosłych Przewlekle Psychicznie Chorych i Niepełnosprawnych Intelektualnie (Typ AB) w Ostrowie Wielkopolskim.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o:
1) Centrum – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowie Wielkopolskim;
2) Ośrodku – należy przez to rozumieć Powiatowy Ośrodek Wsparcia dla Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowie Wielkopolskim;
3) Domu – należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób Dorosłych Przewlekle Psychicznie Chorych i Niepełnosprawnych Intelektualnie (Typ AB) przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowie Wielkopolskim;
4) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowie Wielkopolskim;
5) Ustawie o pomocy społecznej – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 z późn. zmianami).
§ 3
Centrum jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej.
- Centrum swoją działalnością obejmuje obszar Powiatu Ostrowskiego.
- Centrum podporządkowane jest bezpośrednio Zarządowi Powiatu Ostrowskiego.
II Rozdział
Cele i zadania
§ 4
Celem działalności Centrum jest realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej, rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych oraz wspieranie rodziny i rozwój systemu pieczy zastępczej.
§ 5
Centrum wykonuje zadania określone w art. 19 oraz art. 20 Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 z późn. zmianami), oraz w art. 76Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 135 z późn. zmianami), a także zadania określone w art. 35a ust. 1, w związku z ust. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zmianami).
- Centrum realizuje inne zadania zlecone przez właściwe organy Powiatu Ostrowskiego.
III Rozdział
Zarządzanie
§ 6
- Dyrektora Centrum powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu Ostrowskiego.
- Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Centrum jest Starosta Ostrowski.
§ 7
- Dyrektor działając zgodnie z przepisami prawa podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność.
- Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Centrum, w szczególności za:
1) skutki prawne podejmowanych decyzji i podpisywanych dokumentów;
2) powiadamiania organów ścigania o stwierdzonych przestępstwach;
3) warunki pracy, stan bhp i p.poż.
§ 8
- Dyrektor organizuje pracę Centrum, kieruje bieżącymi sprawami Centrum oraz reprezentuje Centrum na zewnątrz.
- Do zakresu działania Dyrektora w szczególności należy:
1) wykonywanie uchwał, zarządzeń i wytycznych organów Powiatu Ostrowskiego;
2) składanie oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Centrum w oparciu o udzielone pełnomocnictwo;
3) wydawanie zarządzeń, instrukcji i regulaminów, podejmowanie decyzji zgodnie z zakresem działania;
4) wytyczanie na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne;
5) pomoc przy sprawowaniu nadzoru przez Starostę nad działalnością rodzinnej opieki zastępczej, jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego oraz ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej i placówek opiekuńczo –wychowawczych działających na terenie Powiatu Ostrowskiego;
6) współpraca z sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
7) przedkładanie sądowi, co najmniej raz w roku, wykazu rodzin zastępczych;
8) składanie Radzie Powiatu Ostrowskiego corocznych sprawozdań z działalności Centrum oraz przedstawianie wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
§ 9
- Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Centrum, Ośrodka oraz Domu w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
- Dyrektor kieruje jednostką przy pomocy Zastępcy Dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych oraz Kierownika Ośrodka i Kierownika Domu.
- Zastępca Dyrektora wykonuje zadania i posiada kompetencje w zakresie określonym przez Dyrektora.
- W czasie nieobecności Dyrektora zadania w zakresie kierowania Centrum wykonuje Zastępca Dyrektora, a w czasie jego nieobecności pracownik Centrum wyznaczony przez Dyrektora.
IV Rozdział
Struktura organizacyjna
§ 10
1. W strukturze organizacyjnej Centrum wyodrębnia się komórki organizacyjne:
1) Dział Wsparcia i Pomocy Społecznej - DWPS,
2) Dział Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - DRON,
3) Dział Organizacyjno-Administracyjny - DOA,
4) Dział Księgowości - DK.
§ 11
- Komórkami organizacyjnymi kierują kierownicy, z wyjątkiem Działu Księgowości, którym kieruje Główny Księgowy.
- Kierownicy Działów, Główny Księgowy powierzają zastępstwo na czas swojej nieobecności jednemu z podległych pracowników na podstawie pisemnego upoważnienia.
- Do zakresu obowiązków kierowników komórek organizacyjnych oraz Głównego Księgowego należy w szczególności:
1) przygotowanie projektów szczegółowych zakresów czynności i zadań dla poszczególnych pracowników i przedstawienie ich do akceptacji Dyrektorowi Centrum,
2) usprawnianie technik pracy, właściwe wykorzystywanie istniejącej aparatury i bazy technicznej,
3) opracowywanie planów finansowych do projektu budżetu Powiatu w części dotyczącej zadań Działu, w zakresie planowania dochodów i wydatków oraz sporządzania harmonogramu ich realizacji w Działach,
4) organizowanie pracy Działu i nadzorowanie zadań wykonywanych przez pracowników,
5) prowadzenie bieżącej kontroli wewnętrznej w Dziale,
6) przygotowywanie sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań powierzonych Działowi,
7)zapewnienie terminowego i zgodnego z prawem prowadzenia postępowania administracyjnego, w sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości Działu,
8) rozpatrywanie skarg i wniosków w sprawach należących do właściwości Działu,
9) zapewnienie przestrzegania postanowień Regulaminu Pracy Centrum, a w szczególności przepisów o dyscyplinie pracy, warunkach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochronie przeciwpożarowej,
10) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
4. Zakres działań Głównego Księgowego określa art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.).
§ 12
- Przy Centrum działa Powiatowy Ośrodek Wsparcia dla Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo w Ostrowie Wielkopolskim – POW.
- Obsługę finansową, kadrową i organizacyjno-administracyjną Ośrodka zapewnia Centrum.
- Szczegółową organizację, zasady funkcjonowania Ośrodka oraz zadania i uprawnienia Kierownika Ośrodka określa Regulamin Organizacyjny Powiatowego Ośrodka Wsparcia dla Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo w Ostrowie Wielkopolskim stanowiący Załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 13
- Przy Centrum działa Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób Dorosłych Przewlekle Psychicznie Chorych i Niepełnosprawnych Intelektualnie (typ AB) w Ostrowie Wielkopolskim – ŚDS.
- Obsługę finansową, kadrową i organizacyjno-administracyjną Domu zapewnia Centrum.
- Szczegółową organizację, zasady funkcjonowania Domu oraz zadania i uprawnienia Kierownika Domu określa Regulamin Organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób Dorosłych Przewlekle Psychicznie Chorych i Niepełnosprawnych Intelektualnie (typ AB), w Ostrowie Wielkopolskim, stanowiący załącznik Nr 2 do niniejszego Regulaminu.
§ 14
Schemat organizacyjny Centrum stanowi Załącznik Nr 3 do niniejszego Regulaminu.
Rozdział V
Organizacja wewnętrzna komórek organizacyjnych
§ 15
- Do zakresu działania Działu Wsparcia i Pomocy Społecznej m.in. należy:
1) organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców przez umieszczanie dzieci i młodzieży w odpowiednich placówkach opiekuńczo – wychowawczych;
2) interweniowanie, kiedy zagrożone jest życie i zdrowie dziecka – zapewnienie dziecku opieki poprzez umieszczenie w zawodowej rodzinie zastępczej o charakterze pogotowia opiekuńczego;
3) pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowywaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno – wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
4) przygotowywanie i opracowywanie dokumentów niezbędnych do realizacji świadczeń;
5) przygotowywanie decyzji administracyjnych w zakresie:
a) zastępczego rodzicielstwa
- na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej,
- ustalające odpłatność rodziców za pobyt dziecka i osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej,
- przyznawanie świadczeń wynikających z Ustawy z dnia 7 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r., poz.135 z późn. zmianami)
- przyznające jednorazowe świadczenia,
b) usamodzielnienia wychowanków
- przyznania pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki,
- przyznania pomocy pieniężnej na usamodzielnienie,
- przyznania pomocy na zagospodarowanie – w formie rzeczowej,
c) pomocy instytucjonalnej
- umieszczania w domach pomocy społecznej,
- kierowania i ustalania odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia, tj. Powiatowym Ośrodku Wsparcia dla Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo, Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób Dorosłych Przewlekle Psychicznie Chorych i Niepełnosprawnych Intelektualnie, Zespołu Interwencji Kryzysowej,
- kierowania i ustalania odpłatności za pobyt w Placówce Wsparcia Dziecka i Rodziny i w innych placówkach opiekuńczo – wychowawczych,
- przyznawania pomocy osobom mającym status uchodźcy;
6) realizacja świadczeń w ramach działalności merytorycznej Działu;
7) sporządzanie umów cywilno – prawnych w przypadku pilnej konieczności zapewniania dziecku opieki zastępczej oraz przygotowywanie umów dotyczących pełnienia funkcji zawodowej rodziny zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego oraz rodziny zastępczej zawodowej niespokrewnionej;
8) zawieranie umów z gminami w sprawie partycypacji kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w rodzinach zastępczych bądź placówkach opiekuńczo – wychowawczych;
8) sporządzaniem porozumień w sprawach:
a) umieszczania i wysokości wydatków ponoszonych na utrzymanie dzieci pochodzących z innych powiatów umieszczanych w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Ostrowskiego oraz w sprawie umieszczania i wysokości wydatków ponoszonych na utrzymanie dzieci pochodzących z terenu Powiatu Ostrowskiego umieszczanych w rodzinach zastępczych zamieszkałych na terenie innych powiatów,
b) umieszczania oraz wysokości wydatków ponoszonych na utrzymanie dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych z terenu Powiatu Ostrowskiego na terenie innych powiatów,
c) umieszczania oraz wysokości wydatków ponoszonych na utrzymanie dzieci umieszczonych w Placówce Wsparcia Dziecka i Rodziny pochodzących z terenu innych powiatów;
9) prowadzenie pracy socjalnej z rodzinami zastępczymi niezawodowymi, zawodowymi, zawodowymi niespokrewnionymi oraz z osobami usamodzielniającymi się;
10)tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;
11)współpraca z ośrodkiem adopcyjno – opiekuńczym w zakresie wydawania zaświadczeń kwalifikacyjnych do pełnienia funkcji odpowiedniej rodziny zastępczej;
12)sprawowanie nadzoru nad wywiązywaniem się rodzin zastępczych z opieki nad dzieckiem umieszczonym w pieczy zastępczej
13)dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w pieczy zastępczej;
14)opracowywanie corocznego sprawozdania z efektów pracy z rodzinami zastępczymi;
15)opracowanie i realizacja 3 – letnich programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej;
16)zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawna w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
17)prowadzenie rejestru danych o osobach pełniących funkcje rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej, spokrewnionej;
18)współpraca z Sądem Opiekuńczym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej oraz współpraca z innymi instytucjami (szkołą, policją, ośrodkami pomocy społecznej, organizacjami pozarządowymi), które swoimi działaniami obejmują osoby wymagające wsparcia;
19)pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy;
20)praca w Zespole Interdyscyplinarnym ds. Przeciwdziałania Przemocy w Ostrowie Wielkopolskim;
21)pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
22)nadzór merytoryczny w zakresie działalności opiekuńczo – terapeutycznej nad:
a) rodzinną opieką zastępczą;
b) ośrodkami wsparcia;
c) domami pomocy społecznej;
d) zespołem interwencji kryzysowej;
e) placówką opiekuńczo – wychowawczą;
23)udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach osobom korzystającym z pomocy społecznej;
24)organizowanie i prowadzenie specjalistycznego poradnictwa prawnego, psychologicznego, rodzinnego dla rodzin naturalnych i zastępczych;
25)prowadzenie grupy wsparcia dla rodzin zastępczych;
26)szkolenie z zakresu doskonalenia zawodowego kadr pomocy społecznej z terenu Powiatu;
27)rozpoznawanie problemów społecznych występujących w Powiecie;
28)bilansowanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej;
29)sporządzanie sprawozdawczości;
30)przeprowadzanie wywiadów środowiskowych;
31)realizowanie programów dla ofiar i sprawców przemocy w rodzinie;
32)prowadzenie punktu konsultacyjnego dla ofiar i sprawców przemocy w rodzinie;
33)realizowanie zadań zgodnych z powiatową strategią rozwiązywania problemów społecznych Powiatu Ostrowskiego;
34)wystawianie tytułów wykonawczych w celu egzekucji należności pieniężnych w zakresie nadpłaconych świadczeń oraz nieuiszczanych odpłatności oraz monitorowanie prowadzonych egzekucji komorniczych.
2. Szczegółowy podział zadań dla poszczególnych pracowników określają ich zakresy czynności.
§ 16
- Do zakresu działania Działu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych należy m.in.
1) opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych;
2) współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowywaniu i realizacji programów, o których mowa w pkt. 1;
3) udostępnianie na potrzeby Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych i samorządu województwa oraz przekazywanie właściwemu wojewodzie uchwalonych przez Radę Powiatu programów, o których mowa w pkt. 1 oraz rocznej informacji z ich realizacji;
4) podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności;
5) opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa;
6) współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób;
7) dofinansowanie:
- uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
- sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
- zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
- likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych;
- usług tłumacza języka migowego lub tłumacza – przewodnika;
8) dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej;
9) zlecanie zadań zgodnie z art. 36 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w części dotyczącej rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych;
10)Realizacja innych zadań wykonywanych przez Powiat Ostrowski, zleconych przez Zarząd Powiatu lub Starostę Ostrowskiego;
11)przeprowadzanie co najmniej raz w roku, kontroli warsztatów terapii zajęciowej;
12)na wniosek podmiotu zamierzającego zorganizować lub prowadzącego warsztat, przyjmowanie i zatwierdzanie zgłoszonych osób do uczestnictwa w warsztacie;
13)monitorowanie i podejmowanie działań w sprawie prowadzonych egzekucji komorniczych;
14)sporządzanie kwartalnych sprawozdań finansowo-rzeczowych oraz wniosków do planów finansowych z zakresu zadań PFRON;
15)monitorowanie niepełnosprawności i zdarzeń z nią związanych;
16)wydawanie kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych i placówek zajmujących się opieką, rehabilitacją lub edukacją tych osób, potwierdzających uprawnienie do niestosowania się do niektórych znaków drogowych;
17)prowadzenie Powiatowego Punktu Konsultacyjnego dla Osób Niepełnosprawnych.
2. Szczegółowy podział zadań dla poszczególnych pracowników określają zakresy czynności.
§ 17
- Do zakresu działania Działu Organizacyjno-Administracyjnego należy:
1) opracowywanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Centrum;
2) opracowywanie projektu Regulaminu Pracy Centrum, zarządzeń Dyrektora, innych aktów wewnętrznych oraz ich realizacja;
3) nadzorowanie stosowania Instrukcji Kancelaryjnej;
4) prowadzenie archiwum zakładowego;
5) prowadzenie spraw kadrowych;
6) prowadzenie sekretariatu;
7) zabezpieczenie prawidłowości działania sprzętu komputerowego;
8) prowadzenie całości procedur przetargowych i spraw związanych z realizacją Ustawy Prawo zamówień publicznych oraz prawidłowe stosowanie przepisów tej ustawy;
9) prowadzenie inwestycji, remontów kapitalnych oraz konserwacji budynków Centrum, Ośrodka oraz Domu;
10)prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo – technicznym oraz konserwacją sprzętu i wyposażenia;
11)zabezpieczenie mienia;
12)prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia Centrum, Ośrodka i Domu, w tym oznaczanie środków trwałych i wyposażenia oraz sporządzanie spisu inwentarza w poszczególnych pomieszczeniach;
13)prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem inwentaryzacji;
14)administrowanie rzeczowymi składnikami majątku;
15)obsługa narad i szkoleń;
16)uaktualnianie informacji w Powiatowym Biuletynie Informacji Publicznej;
17)prowadzenie spraw z zakresu bhp, p. poż. i współpraca z odpowiednimi służbami;
18)dbałość o czystość, ład i porządek;
19)prowadzenie zakładowej działalności socjalnej;
20)pozyskiwanie środków zewnętrznych w szczególności z funduszów Unii Europejskiej.
2. Szczegółowy podział zadań dla poszczególnych pracowników określają zakresy czynności.
§ 18
1. Do zakresu działania Działu Księgowości należy:
1) prowadzenie gospodarki finansowej Centrum;
2) obsługa finansowa – Ośrodka, Domu, PFRON;
3)obsługa finansowo – księgowa realizacji projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych w szczególności ze środków Unii Europejskiej;
4) sporządzanie planów finansowych;
5) sporządzane sprawozdawczości finansowej z wykonania zadań oraz dochodów i wydatków;
6) opracowywanie okresowych ocen i analiz finansowych;
7) prowadzenie ksiąg rachunkowych;
8) prowadzenie analityki wydatków i kosztów;
9) obsługa spraw związanych z naliczaniem wynagrodzeń, zasiłków, składek na ubezpieczenie społeczne oraz podatku dochodowego od osób fizycznych;
10)przekazywanie do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych w formie elektronicznej, poprzez teletransmisję;
11)współdziałanie z bankami, urzędami skarbowymi, ZUS;
12)prowadzenie obsługi kasowej;
13)prowadzenie ewidencji syntetycznej wartościowej majątku Centrum, Ośrodka i Domu;
14)przygotowywanie zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
15)opracowywanie projektów i aktualizacja przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości w jednostce oraz organizacji kontroli wewnętrznej wydatków dokonywanych ze środków publicznych;
16)uzgadnianie na bieżąco z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi i pracownikami wielkości posiadanych środków na wypłatę świadczeń, jak również uczestnictwo w przygotowywaniu sprawozdawczości w tym zakresie;
17)współudział przy opracowywaniu aktów wewnętrznych dotyczących przepisów wynagradzania, premiowania oraz wypłacania należności i świadczeń pracowniczych.
2. Szczegółowy podział zadań dla poszczególnych pracowników określają zakresy czynności.
VI Rozdział
Zasady podpisywania pism i decyzji
§ 19
1. Dyrektor podpisuje:
1) pisma wynikające z Jego kompetencji,
2) zarządzenia wewnętrzne,
3) odpowiedzi na skargi i wnioski,
4)decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Starostę Ostrowskiego,
5) postanowienia oraz umowy cywilno-prawne,
6) pisma o szczególnym znaczeniu,
7) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Dyrektora do jego podpisu.
2. Dyrektor może upoważnić Zastępcę Dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych, kierownika Ośrodka i kierownika Domu do podpisywania pism w jego imieniu.
3. Upoważnienia, o których mowa w ust. 2 mają charakter pisemny i określają wykaz spraw, które osoba upoważniona może załatwiać w imieniu Dyrektora.
4. Pisma oraz decyzje przedkładane Dyrektorowi do podpisu parafowane są przez odpowiedzialnego za sprawę pracownika oraz kierownika komórki organizacyjnej.
VII Rozdział
Gospodarka finansowa
§ 20
- Majątek Centrum stanowi własność powiatu i może być wykorzystywany jedynie dla potrzeb związanych z działalnością Centrum.
- Podstawę działalności finansowej Centrum stanowi roczny plan finansowy dochodów i wydatków budżetowych zatwierdzony przez Radę Powiatu Ostrowskiego.
§ 21
- Oświadczenia woli w imieniu Zarządu Powiatu Ostrowskiego w zakresie spraw finansowych składa Dyrektor Centrum na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
- Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Głównego Księgowego.
VIII Rozdział
Organizowanie kontroli wewnętrznej
§ 22
- Celem kontroli wewnętrznej jest ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działań oraz skuteczności stosowanych metod i środków oraz doskonalenie metod pracy Centrum.
- Czynności kontrolne w ramach kontroli wewnętrznej wykonują Kierownicy Działów, Główny Księgowy, Kierownik Ośrodka i Kierownik Domu.
- Zakres zadań kontrolnych Kierowników Działów, Głównego Księgowego, Kierownika Ośrodka i Kierownika Domu określają szczegółowe zakresy czynności.
- Doraźne zespoły kontrolne powoływane są przez Dyrektora Centrum.
§ 23
W ramach powierzonych zadań kontrolę wewnętrzna wykonują
- Kierownik Działu Organizacyjno-Administracyjnego – w zakresie zgodności działania z prawem w sprawach organizacji i funkcjonowania Działów oraz dyscypliny pracy.
- Główny Księgowy – w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami budżetowymi oraz prowadzenia rachunkowości.
§ 24
Harmonogram kontroli wewnętrznej w Powiatowy Centrum Pomocy Rodzinie, Ośrodka oraz Domu zatwierdzany jest przez Dyrektora Centrum.
- Z przeprowadzonej kontroli wewnętrznej sporządzany jest protokół, zatwierdzany przez Dyrektora Centrum.
IX Rozdział
Organizacja pracy w Centrum
§ 25
Obowiązki pracowników, zasady dyscypliny pracy oraz sprawy związane ze stosunkiem pracy określają Regulamin Pracy Centrum, Ośrodka i Domu.
X Rozdział
Przepisy końcowe
§ 26
Kierownik Działu Organizacyjno - Administracyjnego jest zobowiązany do zapoznania każdego nowo przyjętego pracownika z niniejszym Regulaminem oraz innymi przepisami organizacyjnymi obowiązującymi w Centrum.