Przebieg terapii
Przebieg prowadzonej terapii w Powiatowym Ośrodku Wsparcia dla Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo ma na celu wspieranie rozwoju osobistego dzieci i młodzieży przez stwarzanie warunków i sytuacji pozwalających na wzbogacanie doświadczeń poznawczych, ruchowych, społecznych, zawodowych oraz ich wykorzystanie w życiu codziennym, wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i terapeutycznych ich niepełnosprawnych dzieci. Celem rehabilitacji realizowanej w Ośrodku nie jest zatem kompensacja pewnych braków, ale rozwijanie tych umiejętności, które będą im potrzebne w późniejszym życiu, a więc rozwój zdolności intelektualnych, umiejętności społecznych, pewnych cech osobowości, a przede wszystkim sprawności ruchowych i manualnych.
Zajęcia prowadzone są od poniedziałku do piątku w godzinach od 7 do 17 w V grupach.
Rozkład zajęć przebiega następująco:
- 645 – 845 – zajęcia świetlicowe
- 845 – 915 – śniadanie
- 915-10.15 – zajęcia klubowe
- 1015 – 1245 – zajęcia ogólnorozwojowe w grupach
- 1245 – 1315 - podwieczorek
- 1315 – 1400 – relaksacja, zajęcia świetlicowe,
- 1400 – 1700- zajęcia ogólnorozwojowe (praca indywidualna i grupowa )
Rehabilitację leczniczą, psychospołeczną i zawodową oraz zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze organizują zatrudnieni pracownicy, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami. Tworzą oni zespół wspierająco – rehabilitacyjny zajmujący się planowaniem postępowania wspierajaco – rehabilitacyjnego oraz jego realizacją. Każdy uczestnik Ośrodka ma swojego asystenta prowadzącego, który jest członkiem zespołu wspierająco – rehabilitacyjnego.
Działania mają na celu udzielania wsparcia w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, zapewnianiu niezbędnych potrzeb, rozwijaniu i podtrzymywaniu umiejętności do jak najbardziej samodzielnego życia.
Ośrodek zapewnia rehabilitację leczniczą (opiekę pielęgniarską, rehabilitację ruchową), psychospołeczną i integrację społeczną, która sprzyja kształtowaniu właściwych postaw społecznych a zwłaszcza zrozumienia, tolerancji i życzliwości. Podopieczni rozwijają kontakty społeczne w lokalnym środowisku, rozwijają umiejętności korzystania z różnych form spędzania czasu wolnego, biorą aktywny udział w zajęciach rekreacyjno – kulturowych służących rozwijaniu zainteresowań.
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze realizowane są poprzez wspieranie edukacyjno – terapeutyczne, które wspomaga w wszechstronnym rozwoju uczestników, udoskonala sferę orientacyjno – poznawczą, uczy niezależności od innych.