Logo Biuletyn Informacji Publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

Plan roczny

PLAN PRACY POWIATOWEGO OŚRODKA WSPARCIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY UPOŚLEDZONEJ UMYSŁOWO

W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM NA 2015 ROK

STYCZEŃ

I. Zajęcia ogólnorozwojowe

  1. Miesiąc zapowiadający rok, zapoznanie z nowym kalendarzem i zaznaczanie istotnych dat, czytanie wierszy tematycznych, pogadanki dotyczące wybranych tekstów.
  2. Krajobraz zimowy – obserwacja zjawisk przyrody zza okna i nauka tworzenia wypowiedzi na temat.
  3. Sporty zimowe:
  4. Nauka poprawnego nazewnictwa sportów przy użyciu różnego rodzaju czasopism                           ( wyszukiwanie, wycinanie i nazewnictwo).
  5. Dzień Babci i Dziadka:

a)      dyskusja na temat pracy zawodowej i domowej członków rodziny,

b)      Pogadanka na temat roli dziadków w rodzinie.

II. Klub Komputerowy

  1. Utrwalanie umiejętności obsługi komputera - włączanie, wyłączanie wkładanie płyty.
  2. Przypomnienie wiadomości dotyczących pisania na komputerze.
  3. Wyszukiwanie w Internecie instrukcji wykonania maski karnawałowej.

III. Klub muzyczny

  1. Nauka improwizacji ruchowej opartej na tematyce karnawałowej.
  2. Nauka poczucia metrum i tempa – ćwiczenia praktyczne.
  3. Nauka piosenek o tematyce zimowej.
  4. Słuchanie płyt CD poświęconych Dniu Babci i Dziadka.

IV. Klub plastyczny

1. „W krainie Królowej Śniegu” – frotaż z materiałów o wyraźnej fakturze np. koronki, firanki, tłoczone tektury.

2. „Zimowe witraże” – malarstwo na szkle, farby witrażowe.

3. „Na balu karnawałowym” – projekt stroju na bal, praca w grupach.

4. Kartka okolicznościowa – „Dzień Babci i Dziadka” – wycinanie i przyklejanie elementów ozdobnych na kartkę.

 V. Klub krawiecki

  1. Omówienie zasad posługiwania się przyborami krawieckimi:

a) przypomnienie elementów przybornika krawieckiego,

b) przypomnienie nazewnictwa przyborów i  odpowiednie segregowanie.

2.  Miara krawiecka i jej wykorzystanie w praktyce:

     a) nauka pomiaru części ciała,

     b) przypomnienie prawidłowego pomiaru materiału,

     c)  nauka podawania pomiaru w centymetrach.

     3. Wybór zajęcia w pracowni przez podopiecznego.

 VI. Klub kulinarny

  1. Wyrobienie nawyku zakładania fartucha i dbałości o czystość  oraz porządek podczas pracy w kuchni.
  2. Utrwalanie umiejętności obsługi pieca gazowego, przestrzeganie zasad bezpiecznego korzystania z ww. sprzętu.
  3. Pieczenie frytek w piekarniku.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Ćwiczenia z kijkami i woreczkami:

a)doskonalenie pracy nad poprawną sylwetką,

b)elementy ćwiczeń na płaskostopie.

  1. Zajęcia grupowe z jogii- praca nad poprawnym oddychaniem.
  2. Zabawy zręcznościowe – dalsza nauka współzawodnictwa.
  3. Zajęcia indywidualne w gabinecie.

  VIII. Klub taneczno – zabawowy

  1. Zabawy rytmiczne z zakresu wystukiwania rytmu przy pomocy instrumentów perkusyjnych.
  2. Zabawy taneczne przy muzyce dyskotekowej.
  3. Ćwiczenia rytmiczne metodą KNILLA.

   IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1. Nauka prawidłowego posługiwania się narzędziami stolarskimi zgodnie z ich przeznaczeniem.

2. Praca przy budowie karmnika:

a) kreślenie wzoru na sklejce,

b) wycinanie ręczne i mechaniczne,

c) łączenie w całość.

3. Wykonanie okolicznościowych ozdób z gipsu z okazji Dnia Babci i Dziadka.

X. Promocja zdrowia

1. Budowa ciała człowieka (gra edukacyjna „Ciało człowieka”):

a) analiza cech różniących ludzi od siebie,

b) wskazywanie różnic na obrazkach,

c) pogadanka na temat rozwoju osobniczego człowieka - wyszukiwanie odpowiednich postaci,

d) rozróżnianie płci człowieka.

XI. Integracja

  1. Współpraca ze szkołami podstawowymi, gimnazjami.
  2. Zorganizowanie balu przebierańców.
  3. Kolędowanie z zaproszonymi gośćmi.

XI. Zajęcia z psychologiem

  1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.
  2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

LUTY

I. Zajęcia ogólnorozwojowe

1. Nauka pisania nazwy nowego miesiąca, wybór odpowiedniego przysłowia.

2. Ferie zimowe:

     a) planowanie wykorzystania czasu wolnego wg dowolnych propozycji i ulubionych zajęć ( wykonanie kalendarza).

     3. Walentynki:

     a) omówienie tradycji związanych z tym zwyczajem, przygotowanie atrybutów do zabawy tanecznej.

     4. Zwierzęta hodowlane ( pies, kot, krowa, koń):

     a) poznawanie cech charakterystycznych dla ww. zwierząt,   

     b) opisywanie wyglądu na podstawie ilustracji.

II. Klub Komputerowy

  1. Praca na programie komputerowym „ REKSIO”:

a)  doskonalenie nauki szukania par,

b) utrwalanie pojęć takie samo,

c)  wyszukiwanie elementów – układanie puzzli.

2. Nauka wyszukiwania w Internecie – strojów na przedstawienie,  wydruk życzeń na kartki walentynkowe, przysłowia na miesiąc luty i nauka wydruku.

III. Klub muzyczny

  1. Nauka rozpoznawania utworów muzycznych „ Jaka to melodia? – zgaduj, zgadula”.
  2. Słuchanie wybranych utworów Fryderyka Chopina w związku z rocznicą urodzin kompozytora.
  3. Wspólne śpiewanie piosenek – nauka oddechu.
  4. Nauka stopniowania dynamiki przy śpiewie, klaskaniu, grze na instrumentach – zabawa w echo.

IV. Klub plastyczny

1. „Dokarmiamy ptaki” – wyklejanka z papieru kolorowego.

2. „Zima”- malowanie białą farbą na kolorowym tle.

3. Ozdoby walentynkowe – wycinanie elementów, łączenie z drutem i patyczkami.

4. Włóczkowe wizytówki – wyklejanie kawałkami włóczki szablonu ze swoim imieniem.

V. Klub krawiecki

  1. Przypomnienie informacji na temat funkcji żelazka:

     a) nauka przyprasowywania gotowych elementów ozdobnych,

     b) utrwalenie prasowania i składania wyprasowanych rzeczy,

     c) podjęcie nauki prasowania na „kant”.

  1. Utrwalenie poprawnego szycia za pomocą igły;

a)  przypomnienie różnego rodzaju grubości i długości igieł,

b)  szycie wzdłuż linii, fastryga.

VI. Klub kulinarny

  1. Pogadanka na temat przygotowywania dań z makaronu: zapiekanka, sałatka makaronowa, makaron z sosem itp.
  2. Nauka planowania listy zakupów.
  3. Przygotowanie makaronu z sosem.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Dennison – gimnastyka mózgu:

a) koncentracja uwagi,

b) poprawa sprawności umysłowej.

  1. Aerobik przy muzyce:

a)modelowanie sylwetki,

b)odczuwanie radości z ruchu.

  1. Relaksacja:

a)nauka wchodzenia w stan relaksu,

b)praca nad ogólnym rozluźnieniem.

  1. Spacery – dotlenianie organizmu.

  VIII. Klub taneczno – zabawowy

  1. Zabawy naśladowcze - zachowanie kolejności wykonywanych ruchów.
  2. Kontynuacja nauki tańca „Kaczuszki ”.
  3. Zabawy ruchowe przy użyciu przyborów ( piłki, woreczki, szarfy, koła).

IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1. Nauka rozpoznawania gatunków drewna oraz materiałów drewnopodobnych.

2. Malowanie różnymi farbami ( konserwacja karmnika).

3. Ćwiczenia praktyczne polegające na szlifowaniu papierem ściernym

X. Promocja zdrowia

1. Części ciała::

a) wymienianie znanych części ciała,

b) wzbogacanie prawidłowego nazewnictwa,

c) wskazywanie określonych części ciała na rysunkach,

d) wyszczególnianie różnic koloru oczu, włosów, skóry itp.,

e) kompletowanie postaci w brakujące elementy.

XI. Integracja

1.Zorganizowanie zabawy walentynkowej

XI. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

MARZEC

I. Zajęcia ogólnorozwojowe

1. Marzec w wierszach i przysłowiach, utrwalanie nazw miesięcy i pór roku, wyszukiwanie określonej nazwy miesiąca wśród innych nazw.

2. Zegar :

a) doskonalenie nauki pełnych godzin,

b) nauka kojarzenia czynności z czasem.

3. Przedwiośnie, zwiastuny wiosny:

a) pogadanka na temat obyczajów ludowych związanych z pierwszym dniem wiosny.

4. Dzień Kobiet:

     a) odszukiwanie daty 8 marca w kalendarzu,

     b) sprawdzenie wiedzy na temat zapoznanych zawodów za pomocą loteryjek obrazkowych.

     5. Rola elektryczności w życiu człowieka:

     a) omówienie i pokazanie urządzeń elektrycznych w domu i ośrodku,

     b) przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych,

     c) wykład na temat oświetlenia dawniej i dziś (lampa naftowa, świeca, łuczywo, żarówka).

II. Klub komputerowy

  1. Przyroda w marcu - wyszukiwanie obrazów kwiatów wiosennych (przebiśniegi, krokusy, sasanki) wydruk kolorowanek z w/w obrazami.
  2. Doskonalenie pracy na programie komputerowym „Socrates101” – łączenie elementów pod względem przydatności (np. strzykawka- stetoskop).
  3. Ostrów Wlkp. w internecie – nauka wyszukiwania zdjęć naszego miasta, zgrywania na pulpicie.

III. Klub muzyczny

  1. Nauka piosenki „ Zimny marzec, mokry marzec”.
  2. Nauka określania dźwięków wysokich, średnich i  niskich.
  3. Uczenie rytmizacji na przykładzie przysłowia „ W marcu jak w garncu”.
  4. Kontynuacji nauki gier i zabaw rytmiczno – muzycznych.

IV. Klub plastyczny

1. Instrument muzyczny – samodzielne wykonanie instrumentu z puszki (oklejanie, ozdabianie, wypełnianie kaszą, ryżem, itp.).

2. Moda ekologiczna – wykonanie stroju z materiałów recyklingowych – praca w grupach.

3. Kwiaty wiosenne – rozcieranie plasteliny palcami wewnątrz konturów kwiatka.

4. Bocian – łączenie białych kół z brystolu (głowa, tułów) za pomocą sznurka.

V. Klub krawiecki

  1. Nabywanie umiejętności posługiwania się nożyczkami:

a)  nauka dobierania wielkości nożyczek w celu poprawnego cięcia,

b) obrysowywanie elementów i cięcie po oznaczonym śladzie,

c)  nauka wycinania kwiatów nożyczkami o nierównych brzegach.

  1. Przypomnienie nazewnictwa poszczególnych części odzieży: mankiet, rękaw, kołnierz itp.

a) doskonalenie umiejętności cięcia materiału na sieczkę, przyklejanie skrawków na poszczególne elementy ubrania,

b)  nauka odróżniania rodzajów odzieży (sportowa, codzienna, wyjściowa itp.),

c) wycinanie elementów ubioru i składanie w całość.

3. Nawlekanie na żyłkę, sznurek koralików, guzików celem powstania elementów ozdobnych wykorzystywanych do ozdabiania upominków, kompozycji itp.

VI. Klub kulinarny

1. Utrwalanie zasad właściwego zachowania się  na spacerze, w sklepie, na zakupach.

2. Ćwiczenia praktyczne – robienie zakupów.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Ćwiczenia ogólnokształcące.
  2. Przygotowania do MATP – Konin.
  3. Zajęcia grupowe na materacach - praca nad poprawną sylwetką.
  4. Zajęcia indywidualne w gabinecie.

VIII. Klub taneczno – zabawowy

  1. Zabawy z chustą  Klanza.
  2. „ Zumba”- naśladowanie trzech prostych kroków rytm muzyki.
  3. Zabawy rytmiczne – reakcja na sygnał słowny.

IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1. Przypomnienie zasad prawidłowego zachowania się w pracowni oraz uświadomienie o istocie porządku.

2. Doskonalenie pracy z gipsem.

3. Dzień Kobiet- wykonanie prezentów okolicznościowych z drewna.

X. Promocja zdrowia

1. Pięć zmysłów:

a) przybliżenie i wyjaśnienie pojęcia „zmysły człowieka”,

b) zapoznanie z rolą zmysłów w życiu człowieka,

c)nazywanie i wskazywanie narządów odpowiedzialnych za odbieranie poszczególnych bodźców.

XI. Integracja

1. Powitanie wiosny z dziećmi z Przedszkola nr 15.

2. Zabawy konkursowe – malowanie paznokci z okazji Dnia Kobiet

3. Udział w przeglądzie teatralnym „ MASKA”

XI. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

KWIECIEŃ

I. Zajęcia ogólnorozwojowe

1.Interpretacja przysłowia : „ Kwiecień, plecień..”, wykonanie gazetki.

2.Święta wielkanocne:

a) utrwalenie informacji na temat obyczajów i tradycji świąt ( pisanki, Droga Krzyżowa),

b) przygotowanie koszyczka wielkanocnego, wyjaśnienie symboliki zawartych w nim elementów.

3.Orientacja własnego ciała:

a) nauka poszczególnych części ciała na planszach,

b) nauka poszczególnych zmysłów z użyciem aromaterapii.

4. Nauka odróżniania poszczególnych kształtów, nazewnictwo, rysowanie.

II. Klub komputerowy

     1. Wyszukiwanie przysłowia o wiośnie w internecie, nauka drukowania.

     2. Nauka wyszukiwania w Internecie wzorów na kartki wielkanocne i zapisywania ich na pulpicie.

     3. Nauka tworzenia folderów.

III. Klub muzyczny

  1. Nauka słów i melodii piosenki „ Kwiecień – plecień”
  2. Nauka instrumentacji piosenki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
  3. Doskonalenie utworów muzycznych o wiośnie ( teks i melodia) przy fortepianie

IV Klub plastyczny

1.„Pisanka” – dekorowanie styropianowych jajek cekinami, koralikami, tasiemkami.

2. „Wiosenne motyle” – wyklejanka z kolorowego papieru.

3. Kartki świąteczne z wykorzystaniem różnego rodzaju technik dekoracyjnych.

4. „Koszyczek wielkanocny” – wydzieranka z papieru kolorowego.

V. Klub krawiecki

  1. Nauka przyszywania ręcznie łat na dziury:

a) dobieranie wielkości łaty do dziury,

b) wybór materiału,

c) szycie ściegiem prostym.

2. Tworzenie kompozycji z motywem kwiatów:

a) wycinanie elementów z materiału,

b) nauka odpowiedniego dobierania kolorów,

c) przyszywanie ułożonych elementów do materiał.

3. Przypomnienie wiadomości na temat przybornika krawieckiego.

VI. Klub kulinarny

     1.Utrwalanie nauki gotowania jajek ( na miękko, na twardo).

     2.Wykorzystanie minutnika w kuchni- zajęcia praktyczne.

     3.Farbowanie pisanek w wywarze z cebuli, buraków lub orzecha włoskiego.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Elementy gry zespołowej -  koszykówka (nauka poprawnego podawania i kozłowania).
  2. Korzystanie ze sprzętu rehabilitacyjnego.

VIII. Klub taneczno – zabawowy

  1. Kontynuowanie i doskonalenie wystukiwania rytmu do nagrań z płyty „ Jeden rytm, jeden  Świat”.
  2. Taniec ze wstążką do muzyki poważnej.
  3.  Zabawy taneczne przy ulubionej muzyce.

IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1.Konkurs w  zakresie rozróżniania narzędzi w pracowni stolarskiej.

2. Wykonanie na potrzeby Ośrodka konstrukcji na Wielkanocne święta.

X. Promocja zdrowia

1. Działania dnia codziennego:

a) analiza codziennych czynności życiowych człowieka,

b) swobodna wypowiedź na temat codziennie podejmowanych działań,

c) nazywanie działań i łączenie ich z odpowiednimi czynnościami,

d) wyszukiwanie prawidłowych czynności na obrazkach.

XI. Integracja

1. Udział w MATP w Koninie w ramach olimpiad specjalnych

2. Przygotowanie śniadania wielkanocnego

XI. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

MAJ

1. Zajęcia ogólnorozwojowe

1. Maj wokół nas:

a) zmiany temperatur powietrza (obserwacja termometru zaokiennego, nauka odczytywanie wskazań temperatury, zaznaczanie wartości temperatur na kserówkach),

b) rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, dobieranie w pary, segregowanie wg barw,

c) pogadanka na temat zjawiska tęczy, nazewnictwo kolorów.

2. Polska – nasza Ojczyzna:

a) kształtowanie świadomości narodowej poprzez wykorzystanie czytanek tematycznych,

b) utrwalanie znajomości symboli narodowych – pokazywanie, wyszukiwanie, opisywanie obrazków,

c)  opisywanie wyglądu godła państwowego i nauka wiersza pt. „Kto Ty jesteś?”

3. „Dzień Matki”:

a)  utrwalenie daty święta poprzez pisanie po konturach – śladzie,

b) pogadanka na temat okazywania szacunku i wdzięczności dla mamy oraz sposobów ich wyrażania.

3. Nasza garderoba:

a) nauka dobierania właściwego ubioru do pogody (loteryjka obrazkowa),

b) nazywanie części garderoby,

c) nauka wiązania sznurowadła,

d) odnajdywanie różnic w ubiorze letnim i zimowym z wykorzystaniem kolorowych gazet.

II. Klub komputerowy

  1. Doskonalenie umiejętności posługiwania się klawiaturą - pisanie danych osobowych wg. wzoru i z pamięci.
  2. Doskonalenie pracy na Internecie:

- wyszukiwanie życzeń z okazji Dnia Matki i nauka wklejania,

- wyszukiwanie w internecie drobnych upominków dla Mamy.

3. Utrwalanie umiejętności pisania CV – wyszukiwanie szablonów.

III. Klub muzyczny

  1. Utrwalenie i przypomnienie poznanych piosenek na Dzień Mamy.
  2. Słuchanie muzyki ludowej z płyt CD – podjęcie próby nazewnictwa muzyki.
  3. Doskonalenie spostrzegania zjawisk akustycznych ( zabawy słuchowe).

IV. Klub plastyczny

1. „Kwitnący sad” – wykonanie pracy techniką  „mokre w mokrym”.

2. Prezent dla mamy – wazonik z plastikowej butelki oklejony pogniecionym papierem.

3. „Wiosenne drzewa” – rozdmuchiwanie tuszu za pomocą rurki do napojów.

4. „ Sierść psa” – wyklejanie szablonu psa kawałkami waty, włóczki, muliny.

V. Klub krawiecki

  1. Nauka wyszywania ściegiem krzyżykowym – ćwiczenia praktyczne.
  2. Nauka robienia supełka na nitce – ćwiczenia praktyczne.
  3. Nauka prania ręcznego;

a) nalewanie i wyczuwanie temperatury wody,

b) dodawanie środka piorącego,

c) pranie ręczne- ćwiczenia praktyczne,

d) nauka wykręcania.

  1. Utrwalanie zasad posługiwania się przyborami krawieckimi.

VI. Klub kulinarny

     1.Nauka przygotowania zdrowych i tanich sałatek.

     2.Ozdabianie przygotowanej potrawy ze składników przyniesionych przez uczestników.

     3.Nauka przygotowywania sosów do sałatek.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Przygotowania do Spartakiady sportowej w Przygodzicach.
  2. Opowiadanie o obiektach sportowych.
  3. Zabiegi wodolecznictwa.

VIII. Klub taneczno – zabawowy

  1. Zabawy ruchowe doskonalące orientacji własnego ciała.
  2. Utrwalanie i doskonalenie tańca nowoczesnego.
  3. Zabawy ruchowe ze śpiewem, wykorzystujące naśladowanie określonych ruchów.

IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1.Przegląd i naprawa narzędzi ogrodniczych.

2.Rozkręcenie kół wózka ( smarowanie i dokręcanie).

3.Przygotowanie desek ( naprawa, wzmocnienie płotu).

X. Promocja zdrowia

1. Policz i odpowiedz – nazywanie części ciała:

a) guiz tematyczny z liczeniem,

b) gdzie się znajduje? – zabawa w odszukiwanie brakujących części ciała,

c) znajdź nazwę – utrwalanie poznanych wiadomości z zakresu budowy ciała człowieka.

XI. Integracja

  1. Wycieczka na Górecznik w Przygodzicach.

XI. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

CZERWIEC

I. Zajęcia ogólnorozwojowe

1. Zapoznanie z przysłowiem „Czerwiec temu się zieleni, kto się do pracy nie leni”  i omówienie jego treści.

2. Zapoznanie się z treścią słuchowiska „ Pinokio”:

a) nauka uważnego słuchania,

b) przeprowadzenie dyskusji na temat bohaterów, wydarzeń ( pojęcia dobra i zła).

3. Dzień Taty :

a) omówienie roli mężczyzny w rodzinie,

b) czytanie wierszy okolicznościowych, pogadanki tematyczne,

c) nauka pisania po kropkach, układanie słowa „tata” i odczytywanie go.

4 .Przygotowanie do wakacji:

a) rozmowa na temat wyjazdu na wakacje (użycie pojęć radosny, wesoły, itp. – pozytywne emocje),

b) przypomnienie nazw środków lokomocji, różnicowanie na lądowe, wodne i powietrzne,

c) przypomnienie zasad bezpiecznego zachowywania się podczas wypoczynku letniego.

II. Klub komputerowy

  1. Utrwalanie umiejętności pracy na tablicy multimedialnej- posługiwanie się pilotem.
  2. Doskonalenie nauki pracy w internecie - wyszukiwanie przepisu na placek z rabarbarem-wydruk.
  3. Doskonalenie umiejętności manualnych – wodzenie myszką po śladach.
  4. Nauka mądrego spędzania czasu przy internecie - gry internetowe jako forma spędzania czasu wolnego (puzzle, gry zręcznościowe).

III. Klub muzyczny

  1. Uczenie refleksu i zdrowej rywalizacji poprzez zagadki muzyczne.
  2. Śpiewanie przy mikrofonie ulubionych piosenek – nauka obchodzenia się z mikrofonem (włączanie, wyłączanie, odkładanie na bezpieczne miejsce).
  3. Słuchanie muzyki symfonicznej.

IV. Klub plastyczny

1. Gra memory – samodzielne wykonanie z wykorzystanie dziurkaczy ozdobnych, stempli.

2. Autoportret – praca plastyczna z wykorzystaniem dowolnie wybranej techniki.

3. Malowanie na sucho kredkami świecowymi – różnicowanie barw przez nakładanie jednej warstwy na drugą.

4. „Kolorowe fantazje” – wykonanie pracy z wykorzystaniem kredek świecowych, kalki technicznej oraz gorącego żelazka.

V. Klub krawiecki

  1. Nauka przyszywanie guzików do materiału:

a) utrwalanie nawlekania nitki,

b)  przyszywanie guzików z jednym lub dwoma oczkami,

c) nauka używania naparstka podczas szycia.

  1. Nauka filcowania na sucho.

VI. Klub kulinarny

1. Kontynuacja nauki odmierzania cieczy - odmierzanie wody w szklance wg. Przepisu – przeliczanie na litr.

2. Pogadanka na temat: „Wykorzystanie mleka i jego wartości odżywczych w naszej diecie”.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Konkurs rzutów do kosza.
  2. Rzucanie lotkami do tarczy.
  3. Ćwiczenia korekcyjne.
  4. Zajęcia indywidualne w gabinecie.

VIII. Klub taneczno – zabawowy

  1. Zabawa  „jaki to przedmiot”- rozpoznawanie za pomocą dotyku, kształtów i nazw określonych przedmiotów.
  2. Zabawy naśladowcze, mające na celu utrwalenie części ciała.
  3. Swobodny taniec do rożnego rodzaju muzyki.

IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1.Pogadanka na temat zagospodarowania ogródka ( propozycje umiejscowienia roślin ).

2.Przygotowanie ogródka-, rozplanowanie, ścieżek, zakup siewek.

3.Wykłady na temat prawidłowego siewu- zajęcia praktyczne.

X. Promocja zdrowia

1. Fizjologiczne potrzeby człowieka:

a) pogadanka na temat potrzeb i  ich rodzajów,

b) sposoby ochrony przed zimnem i gorącem,

c) zaspokajanie głodu, znaczenie prawidłowego odżywiania się człowieka,

d) zaspokajanie pragnienia i rola wody w organizmie,

e) pogadanka na temat bólu, rodzajów jego odczuwania i radzenia sobie w sytuacjach bólowych.

XI. Integracja

  1. Zorganizowanie II Dnia Rodziny w Ośrodku.
  2. Udział w „ ogólnopolskiej Imprezie Sportowo – Integracyjnej Osób Niepełnosprawnych „ sport drzemie w każdym z nas” w Przygodzicach.

XI. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

LIPIEC

I. Zajęcia ogólnorozwojowe

1.Utrwalenie nazw pór roku ze wskazaniem na aktualną, zaznaczanie w kalendarzu daty rozpoczynającej i kończącej kalendarzowe lato.

2. Organizacja czasu wolnego w domu i poza domem podczas wakacji:

a) nauka czytania programu telewizyjnego i wybieranie interesujących pozycji,

b) stworzenie tygodniowego planu wykorzystania czasu wolnego na popołudnie.

3.Przyroda leśna:

a) omówienie fauny i flory leśnej,

b) przypomnienie wiadomości na temat zwyczajów zwierząt leśnych,

c) segregowanie obrazków z motywami roślin i dobieranie w pary,

d) ćwiczenia praktyczne w lesie.

II. Klub komputerowy

  1. Nauka wyszukiwania w Internecie filmów instruktażowych dotyczących wykonania sałatki warzywnej.
  2. Praca na tablicy multimedialnej - doskonalenie umiejętności przeciągania elementów.
  3. Nauka poruszania się na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy w Ostrowie Wlkp.

a) wyszukiwanie numeru telefonu, adresu email, ofert pracy.

III. Klub muzyczny

  1. Ćwiczenia muzyczno – rytmiczne z użyciem instrumentów perkusyjnych.
  2. Utrwalanie tekstów piosenek wakacyjnych.
  3. Słuchanie ulubionych piosenek z płyt CD ( nauka włączania magnetofony, wkładania płyty itp.).

IV. Klub plastyczny

1.Stemplowanie gąbką – wykorzystanie szerokiej gamy barw.

2. Bukiet – tworzenie przestrzennej kompozycji z polnych kwiatów.

3. Latawiec – wykonanie latawca z brystolu, doczepionego sznurka, wstążek, ozdabianie sylwety latawca.

4. „Nad morzem” – wydzieranka z papieru kolorowego.

V. Klub krawiecki

  1. Kontynuacja nauki prasowania i składania materiału.
  2. Utrwalanie umiejętności robienia supełka na nitce.
  3. Nauka filcowania na mokro.

VI. Klub kulinarny

1. Utrwalanie nauki krojenia i obierania warzyw i owoców.

2. Nauka posługiwania się robotem w celu uzyskania różnego rodzaju efektów krojenia.

3. Przygotowanie sałatki jarzynowej.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Spacery z kijkami do lasu.
  2. Ćwiczenia usprawniające na sprzęcie rehabilitacyjnym na powietrzu (ORLIK).
  3. Joga – nauka odstresowania i wyciszania.
  4. Zajęcia indywidualne w gabinecie.

VIII. Klub taneczno – zabawowy

  1. Kontynuacja nauki tańca żydowskiego.
  2. Zabawy rytmiczne – reagowanie ruchem ciała na sygnał słowny.
  3. Zabawy rytmiczne metodą KNILLA.

X. Klub ogrodniczo – stolarski

1. Rozróżnianie roślin od chwastów podczas pracy w ogródku.

2. Prace ogrodnicze - hakanie, podlewanie, nawożenie.

X. Promocja zdrowia

1. Prawidłowe nawyki higieniczne:

a) omówienie techniki mycia rąk i paznokci, ćwiczenia w praktyce,

b)  pogadanka na temat higieny całego ciała, czystości skóry głowy i włosów,

c) przypomnienie zasad prawidłowej higieny jamy ustnej, ćwiczenia w praktyce,

d) higiena intymna, pogadanka z podziałem na grupy,

e)  korzystanie z dozowników mydła i ręczników jednorazowych – instruktarz.

XI. Integracja

  1. Organizacja grilla w ogródku ośrodkowym.
  2. Krótkie wycieczki po najbliższej okolicy ( działki, las itp.).
  3.  

XI. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

SIERPIEŃ

I. Zajęcia ogólnorozwojowe

1.Zapoznanie się z nazwą miesiąca, powtórzenie i utrwalenie nazw 12 miesięcy w oparciu o bajkę pt.Dwanaście miesięcy”.

2.Wyszczególnianie cech charakterystycznych dla lata:

a) nauka rozwijania myślenia abstrakcyjnego na podstawie kolorowych plansz tematycznych,

b) wzbogacanie słownictwa w przymiotniki typu: burzowy, upalny, skwarny, duszny, gorący,

c) nauka prawidłowego wymawiania głosek: szcz, rza, grz, bł itp.,

d) rozwiązywanie krzyżówek,

e) czytanie i omówienie bajki pt. „ Burza”.

3. Wyszukiwanie swojego imienia i nazwiska spośród innych, doskonalenie umiejętności podpisywania się z pamięci lub wg wzoru.

4.Owady pożyteczne – omówienie pracy pszczelarza i próba odpowiedzi na pytanie: „skąd się bierze miód?” ( pogadanka).

II. Klub komputerowy

  1. Przypomnienie wiadomości na temat wyszukiwania ofert noclegowych  - zapoznanie się z ofertą (poznanie atrakcji turystycznych), wyszukanie numerów telefonu.

     2. Doskonalenie umiejętności wyszukiwania stron internetowych:  PFRON i PCPR.

     3.Doskonalenie umiejętności spostrzegania – układanie puzzli,  figur z elementów, gra memo.

III. Klub muzyczny

  1. Zabawy interpretacyjne – naśladowanie odgłosów przyrody.
  2. Rozpoznawanie dźwięków: głośno – cichy, wysoki – niski, smutny – wesoły ( nauka odpowiedniej mimiki twarzy).
  3. Poznanie różnorodnych typów muzyki ( poważna, disco, techno, ludowa).

IV. Klub plastyczny

1.Origami płaskie z koła – wykonanie obrazka.

2. Rysunek abstrakcyjny – przeciąganie przez kartkę nitki zamoczonej w farbie.

3. „Na straganie” – lepienie z plasteliny owoców i warzyw.

4. Barwne fantazje – stemplowanie przy użyciu korków i stempli z ziemniaka, tworzenie ciekawych obrazów.

V. Klub krawiecki

1. Dowolny wybór zajęcia przez podopiecznego.

2. Przypomnienie przyszywania guzików.

3. Doskonalenie nauki filcowania na sucho.

VI. Klub kulinarny

1.Zwracanie szczególnej uwagi na estetyczne przygotowanie i spożywanie posiłków.

2.Utrwalanie prawidłowego nazywania i podziału warzyw i owoców.

3.Kontynuacja nauki obsługi sokowirówki – mycie i składanie ww. sprzętu po zakończonej pracy.

4. Przygotowanie pożywnych soków owocowych i warzywnych wg. uznania uczestnika.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Zajęcia relaksacyjne na powietrzu.
  2. Doskonalenie gry w kręgle.
  3. Zajęcia na sprzęcie rehabilitacyjnym.
  4. Zajęcia korekcyjne w gabinecie.

VIII. Klub taneczno – zabawowy

  1. Ćwiczenia z zakresu słuchu - rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez przedmioty codziennego użytku.
  2. Swobodny taniec z przyborami: hula-hop, wstążki, pompony.
  3.  Zabawy kołowe ze śpiewem integrujące grupę.

IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1.Kontynuacja prac ogrodniczych w ogródku.

2. Zbieranie plonów.

X. Promocja zdrowia

1. Czas wolny w domu:

a) pogadanka na temat organizacji czasu wolnego,

b) pomoc w opiece nad rodzeństwem,

c) utrzymanie ładu i porządku we własnym pokoju,

d) pomoc w codziennych czynnościach, ćwiczenia praktyczne (porządkowanie pracowni),

e) propozycje gier i zabawy na świeżym powietrzu,

f) omówienie i podkreślenie znaczenia przebywania na świeżym powietrzu.

XI. Integracja

1. Kontynuacja wycieczek po okolicy.

XI. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

WRZESIEŃ

I. Zajęcia ogólnorozwojowe

1. Nauka wskazywania i podjęcie próby nauki kierunków geograficznych na mapie.

2. Doskonalenie nauki alfabetu:

a) układanie liter (loteryjki, scrabble, układanki drewniane),

b) nauka alfabetu poprzez słuchanie w wersji śpiewanej,

c) pisanie liter po śladzie.

3. Utrwalanie odczytywania i nazewnictwa godzin na zegarze.

4. Utrwalanie działań na monetach.

5. Nauka poprawnego siedzenia podczas prac stolikowych – ćwiczenia praktyczne.

II. Klub komputerowy

  1. Poznawanie rodzajów grzybów jadalnych - oglądanie stron internetowych przyrodniczych
  2.  Utrwalanie umiejętności pisania, kopiowania i użycia różnego rodzaju czcionek, wydruk.
  3.  Utrwalanie znajomości lite r- praca na programie komputerowym „ Alfabet ”, „Bystrzak”.
  4. Doskonalenie pracy na internecie – wyszukiwanie przepisu na przetwory z papryki.

III. Klub muzyczny

  1. Ćwiczenia i zabawy przy fortepianie.
  2. Doskonalenia nazw imion poprzez zabawę „ jak masz na imię?”.
  3. Nauka melodii i tekstu piosenki „ Nóżki moje”.

IV. Klub plastyczny

1. „Jarzębina”– rozcieranie plasteliny w zaznaczonym konturze.

2. „Parasol” – ozdabianie parasola wyciętego z kartonu.

3. „Nenufar” – wycinanie z kolorowego kartonu elementów liścia i kwiatka – sklejanie, ozdabianie.

4. „Podgrzybek” – wyklejanie konturu kuleczkami z plasteliny.

V. Klub krawiecki

  1. Kontynuacja nauki posługiwania się miara krawiecką.
  2. Utrwalenie nazewnictwa poszczególnych części odzieży.
  3. Przypomnienie obszywania wybranym ściegiem widokówek:

a) dobieranie kolorowej nici,

b) dopasowywanie grubości igły.

VI. Klub kulinarny

1. Nauka przygotowywania przetworów owocowych i warzywnych z plonów zebranych z ogródka.

2. Przygotowanie potrzebnych produktów do kiszenia ogórków – zaprawy słoikowe.

3. Omawianie metod przechowywania produktów na zimę.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Ćwiczenia ogólno usprawniające.
  2. Dalsze szkolenie gry w BOCCI.
  3. Zabiegi wodolecznictwa.
  4. Zajęcia na sprzęcie rehabilitacyjnym i masaże suche

VIII. Klub taneczno – zabawowy

  1. Zabawy dydaktyczne z zakresu ćwiczeń w zapamiętywaniu przedmiotów i ich przeliczania.
  2. Zabawy taneczne przy ulubionej muzyce.
  3. Udoskonalanie tańca „Kaczuszki ”.

IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1.Praktyczne zajęcia przy obieraniu i czyszczeniu warzyw rosnących w ogródku.

2.Grabienie i równanie ścieżek w ogródku.

3.Zagospodarowanie klombu nowymi roślinami.

X. Promocja zdrowia

1. Ochrona przed chorobą:

a) pogadanka na temat zdrowia i choroby,

b) czynniki warunkujące zdrowie ( kserówki tematyczne),

c) przypomnienie podstawowych objawów chorobowych,

d) szkodliwość palenia tytoniu.

XI. Integracja

1.Udział w przeglądzie Dorobku artystycznego Osób Niepełnosprawnych w Nowych Skalmierzycach.

XI. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

PAŹDZIERNIK

I. Zajęcia ogólnorozwojowe

1.„Nadchodzi jesień” – zapoznanie z nowym przysłowiem i aktualizacja gazetki ściennej.

2. Czytanie tekstów tematycznych, wyszukiwanie cech i zjawisk charakterystycznych dla jesieni.

3.Zabawy ortofoniczne z wykorzystaniem wiersza J. Tuwima pt. „Ptasie radio”.

4. W sadzie i na ogrodzie :

a) obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie – praca w terenie,

b) pogadanka na temat zaobserwowanych zjawisk podczas wycieczek.

5. Praca rolnika jesienią:

a) wykopki ( omówienie i pokazanie na podstawie tekstu i ilustracji),

b) zapoznanie z innymi pracami rolniczymi(oranie, sianie, zbiór plonów itp.),

c) poznawanie współczesnych maszyn rolniczych.

6. Przypomnienie liczenie na konkretach, dodawanie i odejmowanie w skali 1-10.

II. Klub komputerowy

  1. Utrwalanie zasad ruchu drogowego przy użyciu programu komputerowego „Klik uczy zasad ruchu ”.
  2. Sprawdzenie umiejętności pracy z internetem - wyszukiwanie stron PFRON, PCPR, PUP.
  3. Praca w ogrodzie jesienią – oglądanie filmów w Internecie:

a) utrwalanie nazw narzędzi ogrodniczych,

b) doskonalenie nazywania wykonywanych czynności.

III. Klub muzyczny

  1. Przypomnienie piosenek o jesieni.
  2. Zagadki muzyczne – ćwiczenia w rozpoznawaniu piosenek.
  3. Rozróżnianie brzmienia instrumentów

IV. Klub plastyczny

1. „Barwy jesienne” – malowanie farbami plakatowymi.

2. „Jesienne ludziki” – wykonanie różnych postaci z tworzywa przyrodniczego (kasztany, żołędzie, patyczki, jarzębina).

3. „Jesienne liście” – stemplowanie liśćmi – malowanie liści farbami i odbijanie na kartce.

4. „Chmura deszczowa” – malowanie farbami.

V. Klub krawiecki

  1. Doskonalenie umiejętności filcowania na sucho i mokro.
  2. Przypomnienie zasad prania ręcznego- ćwiczenia praktyczne
  3. Utrwalanie wyszywania ściegiem krzyżykowym- ćwiczenia praktyczne.

VI. Klub kulinarny

1.Pogadanka na temat oszczędności wody, energii elektrycznej, segregowania śmieci.

2.Nauka obsługi zmywarki.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Dennison- gimnastyka umysłu
  2. Ćwiczenia na sali usprawniania z przyborami (laski, koła, woreczki, piłki).
  3. Relaksacja połączona z elementami jogi.
  4. Zabiegi rehabilitacyjne.

VIII. Klub taneczno – zabawowy

  1. Zabawy doskonalące orientacje własnego ciała.
  2. Zabawy ruchowe ze śpiewem.
  3. Utrwalanie nazw części ciała w zabawie metodą Knilla.

IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1. Sekator i ręczna piła- doskonalenie pracy z narzędziami.

2. Obcinanie winogrona - wiązanie nowych pędów i kształtowanie na pergoli (ćwiczenia praktyczne z sekatorem).

3. Zgrabianie liści.

4. Porządki jesienne – przygotowania do zimy.

X. Promocja zdrowia

1. Elementy samoopieki i samokontroli:

a) nauka radzenia sobie w momentach złego samopoczucia,

b) utrwalanie zawodów medycznych, zakresu i przedmiotu ich działań,

c) pogadanka na temat chorób cywilizacyjnych,

d) elementy treningu lekowego w teorii,

e) ćwiczenia praktyczne w zakresie dawkowania insuliny z uwzględnieniem przestrzegania zasad aseptyki i antyseptyki.

XI. Integracja

1. Współpraca z: Młodzieżową Rada Miasta w Ostrowie Wielkopolskim, gimnazjami.

XI. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

LISTOPAD

I. Zajęcia ogólnorozwojowe.

1.Wprowadzenie nazwy nowego miesiąca:

a) doskonalenie nauki pisania nazwy miesiąca wg wzoru i z pamięci,

b) nauka wiersza na pamięć „ Liść ostatni z drzewa opadł…”,

c) rozwiązywanie krzyżówki z hasłem „Listopad”.

2. 11 listopad - Święto Niepodległości:

a) utrwalanie tekstu hymnu Polski,

b) pogadanka na temat z wykorzystaniem książek wypożyczonych z biblioteki.

3. Ostrów Wielkopolski moje miasto:

a) wykład połączony z przedstawieniem ilustracji, ciekawych miejsc,

b) dyskusja na temat mojego miasta.

4. Przyroda wokół nas.

a) przypomnienie wiadomości na temat dokarmiania zwierząt,

b) doskonalenie umiejętności nazewnictwa drzew na podstawie zebranych liści.

II. Klub komputerowy

1. Nauka zmiany czcionki – wybór odpowiedniej czcionki, sposób zmiany.

2.Nauka zmiany wielkości czcionki - wybór czcionki, zasady zmiany wielkości- ćwiczenia.

3. Nauka wyszukiwania wiadomości pogodowych - interpretacja mapy pogody.

III. Klub muzyczny

1. Kontynuacja nauki śpiewania przy mikrofonie ( piosenki jesienne), utrwalanie tekstu

2. Gry i zabawy muzyczne.

3. Zabawy interpretacyjno naśladowcze odgłosów przyrody jesienią.

IV. Klub plastyczny

1. „ Las jesienią” – wyklejanie bibułą i plasteliną.

2. „Jesienny bukiet” – przyklejanie suchych liści na kartkę.

3. Quling – wykonanie kwiatka.

4. „Latarenka” – malowanie małych słoiczków farbami witrażowymi i ozdabianie konturówką.

V. Klub krawiecki

1. Przypomnienie zasad bezpiecznego posługiwania się agrafką – ćwiczenia praktyczne.

2. Utrwalanie nawlekania gumy bieliźnianej do odzieży z użyciem agrafki:

a) przygotowanie gumy odpowiedniej długości,

b) przeciąganie gumy bieliźnianej przez tunelik.

VI. Klub kulinarny

1.Utrwalanie nauki ważenia na konkretach przy użyciu wagi.

2.Przeliczanie kilogramów na szklanki.

3.Zajęcia praktyczne na konkretach.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

1. Ćwiczenia parami na materacach.

2. Zajęcia ze wstążkami.

3. Ćwiczenia oddechowe i relaksacja.

4. Zajęcia indywidualne w gabinecie.

VIII. Klub taneczno – zabawowy

1. Doskonalenie umiejętności wystukiwania rytmu przy pomocy patyków, klocków do utworów z płyty „ Jeden rytm, jeden świat”.

2. Ćwiczenia naśladowcze- wprowadzenie ruchów naprzemiennych.

3. Solowe popisy taneczne przed grupą kolegów.

IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1. Czyszczenie narzędzi - przygotowanie pomieszczenia na ich przechowywanie.

2. Kontynuacja rozpoczętych prac przy karmniku.

3. Wycinanie z papieru technicznego kształtu flagi- sklejanie, mocowanie na kiju.

X. Promocja zdrowia

1. Zimowy wypoczynek poza domem:

a) omówienie zasad bezpiecznego zachowania się na śniegu i lodzie,

b) sposoby ochrony przed przemarznięciem,

c) zabezpieczenie skóry przed zimnem i wiatrem,

d) dobór garderoby do temperatury otoczenia,

e) ćwiczenia praktyczne (zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, zapinanie zamka błyskawicznego, zakładania szala i czapki itp.).

XI. Integracja

1. Zorganizowanie przez Ośrodek VI Turnieju Domina

2. Zorganizowanie zabawy andrzejkowej.

XII. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XIII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

GRUDZIEŃ

I. Zajęcia ogólnorozwojowe

1. Wprowadzenie nazwy nowego miesiąca:

a) rozwiązywanie krzyżówki,

b) pisanie nazwy nowego miesiąca wg. wzoru lub z pamięci,

c) układanie rozsypanki literowej.

2. Nauka pakowania prezentów.

3. Święta Bożego Narodzenia:

     a) przygotowanie dekoracji i jej wykonanie w klasie,

     b) wykonanie gazetki tematycznej

     c) sprawdzenie wiadomości na temat  świąt Bożego Narodzenia poprze przeprowadzenie konkursu.

II. Klub komputerowy

1. Doskonalenie umiejętności wyszukiwania w internecie życzeń i wzorów na kartki świąteczne, wyszukiwanie inspiracji na dekoracje choinki i stroików.

2. Nauka wyszukiwania kolęd w Internecie i podjęcie próby nauki nagrania ich na płycie.

III. Klub muzyczny

1. Słuchanie muzyki w tym także klasycznej.

2. Śpiewanie kolęd i pastorałek.

IV. Klub plastyczny

1.Kartki świąteczne – wycinanie i przyklejanie elementów dekoracyjnych na kartkę.

2. Dekoracja przestrzenna – choinka z papieru kolorowego.

3. Bombki decoupage – ozdabianie styropianowych kulek techniką serwetkową.

4. Ozdoby świąteczne – wycinanie i klejenie elementów z kolorowego kartonu.

V. Klub krawiecki

1. Prace praktyczne związane z przygotowaniem strojów na jasełka: pranie, prasowanie,

reperowanie.

2. Utrwalenie nawlekania koralików, guzików na żyłkę.

3. Dobrowolny wybór ulubionego zajęcia.

VI. Klub kulinarny

1.Omawianie przygotowywanych potraw wigilijnych w naszych domach.

2. Nabywanie umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych – odczytywanie i przygotowywanie odpowiedniej ilości składników.

3. Pieczenie ciasta-piernika.

4. Nauka dekorowania upieczonego ciasta.

VII. Zajęcia usprawniania ruchowego

  1. Aerobic przy muzyce.
  2. Tor przeszkód – rywalizacja między uczestnikami.
  3. Knill- ćwiczenia na materacach (poznawanie części ciała).
  4. Zajęcia indywidualne w gabinecie i zabiegi wodolecznictwa                                                     VIII.Klub taneczno – zabawowy

1. Akompaniowanie przy pomocy instrumentów perkusyjnych do kolęd i piosenek świątecznych.

2. Doskonalenie zabaw ruchowych ze śpiewem wykorzystujących naśladowanie sekwencji ruchów.

3. Nauka tańca utworu ludowego „ Zasiali Górale”.

IX. Klub ogrodniczo – stolarski

1.Odlewanie z gipsu figurek bożonarodzeniowych.

2. Wycinanie ręczne i mechaniczne kształtów ze sklejki do budowy szopki.

3.Urabianie masy papierowej i masy solnej- łączenie w całość.

4.Prace przy przedstawieniu wigilijnym- pomoc przy tworzeniu żłobka.

X. Promocja zdrowia

1. Reagowanie w sytuacji wypadkowej:

a) przypomnienie i utrwalanie numeru alarmowego,

b) ćwiczenia praktyczne na atrapie telefonu,

c) zakładanie podstawowego opatrunku i przypomnienie zawartości apteczki pierwszej pomocy,

d) pogadanka na temat złamań, oparzeń i innych urazów,

e) omówienie zasad bezpieczeństwa przy przechodzeniu przez jezdnię.

XI. Integracja

  1. Zorganizowanie wigilii połączonej z wystawieniem jasełki.

XI. Zajęcia z psychologiem

1. Rozmowy indywidualne z uczestnikami ukierunkowane na realizacje potrzeb.

2. Opinie okresowe uczestników.

XII. Klub Pucuś

1. Dyżury sprzątające po posiłkach – nauka sprzątania i zmywania.

Czas udostępnienia: 2015-10-07
Pokaż metadane